Det bortglömda systemet

Lymfsystemet kallas ibland för ”det bortglömda systemet” trots att det är en mycket viktig del av både kroppens cirkulationssystem och immunförsvar. Det är viktigt för kroppens försvar då det hjälper kroppen att rensa bort slaggprodukter. Ett bra flöde i lymfsystemet ger ett starkt immunförsvar. Det hjälper kroppen att kunna försvara sig mot infektioner av olika slag. Till skillnad från blodet, som pumpas runt i kroppen av hjärtat, är lymfcirkulationen helt beroende av andning, kroppsrörelse och externt tryck för att cirkulera.

Ett lymfsystem som är trögt och jobbar långsamt ger lätt svullna fötter, ben och fingrar. Om lymfsystemet inte klarar av att rensa bort överskottsvätskan (slagg­produkterna) på ett tillfredsställande sätt så att den stannar för länge i vävnaden så omvandlas vätskan till fett och bindväv (fibroser och svullnad). Slaggprodukterna irriterar vävnaderna, det blir inflammation  och svullnaden ökar. Vävnaderna kan då lättare angripas av bakterier och främmande ämnen eftersom immunförsvaret försvagas.

Vanliga problemområden är nacken, överarmar, magen (runt solar plexus), lår, knän, runt vrister och vid gamla skador och ärr. Celluliter kan också vara ett tecken på trögt lymfsystem.

Har du trögt lymfsystem? Här är några symtom som kan vara tecken på det: 

- Svullnad och ömhet runt hälsenan

- Frusenhet

- Värk och svullnad i ben och rygg efter motion / promenad

- Svullnad i ben, armar, händer, fingrar

- Svårt att bli av med överflödig vikt

- Fibromyalgi, värk som vandrar runt i kroppen

- Sömnsvårigheter

- Domningar i fingrar och armar

- Sendrag och kramp i benen

- Oro / stress i kroppen

- Stelhet och ont i kroppen/fötterna efter en längre stunds stillasittande eller på morgonen när man kliver ur sängen

 

Ödem är ett svullet område i en kroppsdel som orsakats på grund av att lymfvätskan samlats i vävnaden.

Primärt lymfödem är medfött och påverkar en eller flera kroppsdelar – oftast endast benen

Sekundärt lymfödem kan bland annat uppstå efter kirurgiska ingrepp, strålbehandling, trauma, brännskador, infektioner

OBS!! Om du vet att du har primärt eller sekundärt lymfödem ska du i första hand söka hjälp hos en medicinsk lymfterapeut eller läkare. Kontakta även dessa om du får en svullnad som uppstår snabbt.

4 allvarliga tillstånd då svullnad inte ska behandlas med lymfflödesmassage innan grundorsaken till svullnaden är under kontroll (besök din läkare).

1. Hjärtbesvär/svikt

2. Cancer

3. Infektioner

4. Hormonell dysfunktion (ex underfunktion i sköldkörtel/hypothyreos eller binjurar)

Men det vanligaste är att man har lätt för att svullna på grund av underfunktion i lymfsystemet (systemet jobbar trögt). Detta kan man få god kontroll på själv genom bl a egenvård, bra kost och ibland att få lite extra hjälp av en lymfflödesmassage.

 

Några saker som lymfsystemet kan bli trögt av:

- Stillasittande arbeten och monotona rörelser

- Spända muskler, speciellt i nacken

- Operationsärr, avskurna lymfbanor efter kirurgiska ingrepp

- Trauman (stress, oro, chock, negativ energi/känsla)

- Kost och dryck som innehåller snabba kolhydrater

- Gluten (finns bland annat i mat som innehåller vete, råg, korn)

- Vissa E-ämnen (speciellt glutamat) - www.aktavara.org kan vara en bra hjälp

- Mediciner (t ex kortison, insulin, hjärtmedicin, värktabletter)

- Vätskedrivande medel/medicin, kaffe, drycker och medel med koffein och guarana (de drar ut vätska via venerna men lämnar slaggprodukterna kvar så förtätningarna i bindväven blir större och hindrar flödet)

- Åtsittande kläder, strumpor och smycken som lämnar svullnadsmärken

 

Några enkla tips på vad lymfsystemets funktion mår bra av:

- Lugn träning som yoga/qigong, promenader, stavgång, simning och vattengympa. Om man hellre gillar pulshöjande träning så är det mycket viktigt att göra djupandningsövningar/egenvård före och efter träningen för att hålla igång flödet så man inte svullnar (vid hård träning så ökar utflödet av vätska mer än avflödet).

- Egenvård som egenmassage (kan läras ut av lymfterapeuter och en del lymfmassörer).

- Djupandningar kickar igång lymfsystemet. Gör "änglavingar" många gånger per dag (i alla fall minst 5 gånger). Andas in genom näsan när du lyfter armarna över huvudet, håll andan ca 5 sekunder och andas ut genom munnen när du sänker armarna. Det som händer när du djupandas är att kärlen i bröstkorgen vidgas och lymfvätskan sugs in i ett större kärl, diafragman trycks ner mot bukens lymfkärl, det bildas ett övertryck som pressar lymfvätskan mot det stora kärlet. 

- Lymfflödesmassage - även kallat manuellt lymfdränage (MLD)

- Stödstrumpor. Om du tror att du behöver stödstrumpor eller kompressions­strumpor rekommenderar jag dig att leta reda på en lymfterapeut som är specialiserad på detta och som kan hjälpa dig att prova ut vad just du behöver. ”Knä-stödstrumpor” som klämmer i knävecken gör mer skada än nytta. Tips! Kolla med Svenska Ödemförbundet eller http://lymfterapi.com/

- Bra mat (typ LCHF). Bra kolhydrater = under 5 gr kolhydrat/100 g, bra fett och bra proteiner, bra vätska (bort med allt som innehåller socker). Bra fett är bl a ekologisk oliv- och kokosolja. 5-2-dieten är bra för dem som klarar det. Men då ska man bara fasta en dag i taget (alltså inte 2 dagar efter varann).

- IR – bastu / Infraröd värmebehandling. Finns hos www.lymfsalongen.se och även på vissa skönhetssalonger, hotell och SPA.

- Lymftejpning. Om du inte kan tejpa själv, boka en tid hos en lymfmassör som kan tejpa